KLACHTENREGELING

 

Overal waar mensen samenwerken, kan iets fout lopen. Klachten kunnen in de meeste gevallen opgelost worden door ze op school in eerste instantie te bespreken met de leerkracht. Wanneer dit geen oplossing voor u heeft geboden, kunt u contact opnemen met de directeur of de speciaal aangewezen vertrouwenspersoon, Annemarie Klinkhamer, kwaliteitscoördinator van de school. Indien het interne traject geen oplossing biedt, dan kan de klacht worden besproken met de externe
vertrouwenspersoon of uiteindelijk worden behandeld door de Klachtencommissie Onderwijs. Zie onze website (www.cederhoorn.nl) voor meer informatie.


Interne contactpersoon
Mocht er naar uw mening iets niet correct verlopen, wendt u zich in eerste instantie tot de leerkracht. De interne contactpersoon is binnen de school de aangewezen persoon voor de eerste opvang van leerlingen en of ouders die een klacht hebben op het gebied van ongewenst gedrag, machtsmisbruik of communicatie op school. Het gesprek wordt vertrouwelijk behandeld, tenzij er sprake is van mishandeling of misbruik. Bij klachten op het gebied van ongewenst gedrag verwijst de contactpersoon naar de externe vertrouwenspersoon en helpt ouders/verzorgers en of leerlingen eventueel het eerste contact te leggen. Daarnaast heeft zij een taak bij het verbeteren van het schoolklimaat en de veiligheid op school. De interne contactpersoon van De Ceder is Annemarie Klinkhamer.


Contact met schoolbestuur
Heeft u behoefte aan een rechtstreeks contact met het bestuur van de school van uw kind, dan kunt u zich richten tot het schoolbestuur PENTA: per mail via info@stichtingpenta.nl of telefonisch via nummer 0229-219171.


Daar zal men eerst vaststellen wat de aard van uw klacht is. Vervolgens kan het schoolbestuur besluiten:

  • uw klacht zelf in behandeling te nemen;
  • uw klacht voor te leggen aan de externe vertrouwenspersoon;
  • uw klacht voor te leggen aan de onafhankelijke klachtencommissie.

Het kan zijn dat het schoolbestuur uiteindelijk een besluit neemt. Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u bezwaar maken en het schoolbestuur verzoeken het besluit te heroverwegen. Leidt ook dat niet tot de gewenste oplossing, dan zal het bestuur u zorgvuldig informeren over uw rechten ten aanzien van verdere beroepsmogelijkheden.


Externe vertrouwenspersoon
Het kan iedereen overkomen: er gebeurt op school iets waar je je onzeker of onprettig bij voelt. Je maakt je zorgen over de sfeer op school of over het pedagogisch klimaat. Of je hebt het gevoel dat het gedrag van iemand die bij de school betrokken
is niet door de beugel kan. Je vraagt je af wat je ermee moet en hebt behoefte aan een klankbord of uitlaatklep. Het kan ook zijn dat je een concrete klacht hebt over de school.
Binnen de school is daarvoor natuurlijk de leerkracht het eerste aanspreekpunt, vervolgens de schoolleiding. Bovendien heeft elke school een interne contactpersoon. In de meeste gevallen kom je met hen tot een goede oplossing.


Kom je samen niet tot een oplossing of kun je niet in gesprek met eerder genoemde medewerkers? In die gevallen kun je een beroep doen op een extern vertrouwenspersoon.
De vertrouwenspersoon is beschikbaar als klankbord en ondersteuner. Zij/hij luistert naar je en neemt je verhaal serieus. De vertrouwenspersoon denkt met je mee over wat je kunt doen en kan je helpen om de zaken voor jezelf in het juiste perspectief
te plaatsen. Verder kan de vertrouwenspersoon je ondersteunen bij het bepalen van eventuele vervolgstappen en je desgewenst hierin begeleiden.


Stichting Penta heeft gekozen voor twee externe vertrouwenspersonen. Dit zijn Irma van Harlingen en Eric de Ruijter. Irma en Eric zijn verbonden aan bureau De Vertrouwenspersoon en beiden zijn al jarenlang werkzaam als extern vertrouwenspersonen.
Zij zijn aangesloten bij de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVVV).
Als je contact opneemt met Irma of Eric, zal zij/hij eerst in alle rust naar je verhaal luisteren. Daarna wordt er samen met jou naar een oplossing voor het probleem gezocht. Vaak verloopt het contact telefonisch, maar het kan natuurlijk ook op locatie.


Je kunt de extern vertrouwenspersonen bereiken via:


Irma van Harlingen - e-mail: vanharlingen@devertrouwenspersoon.nl of telefoon: 088-1119910
Eric de Ruijter - e-mail: deruijter@devertrouwenspersoon.nl of telefoon: 088-1119910


Vertrouwensinspecteur

Als u met betrekking tot het onderwijs aan uw kind te maken krijgt met of kennis heeft van:

  • mogelijke seksuele intimidatie en seksueel misbruik,
  • psychisch en fysiek geweld,
  • discriminatie en radicalisering,


kunt u tevens terecht bij de vertrouwensinspecteurs van de Inspectie van het Onderwijs. De vertrouwensinspecteur luistert en informeert. Zo nodig adviseert de vertrouwensinspecteur over het indienen van een formele klacht of het doen van een
aangifte. U kunt de vertrouwensinspecteurs iedere werkdag tussen 8:00 en 17:00 uur bereiken op 0900-1113111. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van de Onderwijsinspectie. Geschillencommissie bijzonder onderwijs Indien intern op
school geen oplossing wordt gevonden of de klacht niet naar tevredenheid van kla(a)g(st)er wordt opgelost, kan de klacht voorgelegd worden aan de geschillencommissie. De geschillencommissie neemt na ontvangst van de schriftelijke klacht deze – mits de klacht qua termijn en inhoud – ontvankelijk is, in behandeling. Beide partijen (kla(a)g(st)er en school) worden altijd in
de gelegenheid gesteld hun mening te geven (hoor en wederhoor). Na behandeling van het geschil, doet de geschillencommissie uitspraak en geeft een advies aan het bestuur van de school. Het bestuur van de school beslist uiteindelijk wat er met dit advies gebeurt. De geschillencommissie heeft een reglement en een eigen klachtenregeling die u via de website van de stichting kunt inzien. Let op: Een klachtenbrief per mail is niet voldoende. U dient de (ondertekende) klachtenbrief ook altijd per post te versturen (zie de adressenlijst)


Meldcode
Meldcode huiselijk geweld en/of kindermishandeling Sinds 1 juli 2013 dient iedere onderwijsorganisatie een ‘Meldcode Huiselijk Geweld en/of Kindermishandeling’ te hanteren. Als wij op school een vermoeden hebben dat een leerling mogelijk
slachtoffer is van huiselijk geweld en/of kindermishandeling, dan handelen wij zoals beschreven staat in de meldcode welke te vinden is op rijksoverheid.nl en Veilig Thuis.

Meer informatie?


 

Gedragsprotocol de Ceder!

Schoolplan de Ceder 2024-2028

Jaarverslag MR IKC de Ceder 2023-2024

Ondersteuningsplan

Jaarplan de Ceder

Kwaliteitscyclus de Ceder

POS Schoolondersteuningsdocument voor ouders

Privacyverklaring Stichting Penta

Protocol kortdurend schorsen en verwijderen

Te laat protocol!

Beschrijving registratie IKC de Ceder

Aanmelden of meer weten? 


Laat hier je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!

 

Waar kun je ons vinden


Interconfessioneel Kindcentrum de Ceder

Ceder 1
1628 ME Hoorn

(0229) 272 342
info.ceder@stichtingpenta.nl

 

Stichting Penta Het verhaal van Emma

 

 

 

 

 

 

 

Copyright 2025 - Interconfessioneel Kindcentrum de Ceder
Inloggen | Design by Normedia